Hvor varmt må der være på en arbejdsplads?

Hvor varmt må der være på en arbejdsplads?

Arbejdspladsen er for mange det sted, hvor de fleste vågne timer i hverdagen bliver brugt. Derfor er det også vigtigt, at den enkelte arbejdsplads har fokus på at skabe et sundt arbejdsmiljø, således at de ansatte kan trives. Et dårligt arbejdsmiljø kan få store og negative konsekvenser for den enkelte. Selve begrebet “arbejdsmiljø” dækker både over de fysiske, sociale og psykiske faktorer, der knyttes til det at gå på arbejde. Men har du styr på reglerne, der skal sikre dig et sundt arbejdsmiljø på din arbejdsplads? Herunder får du genopfrisket et par regler.

Hvor varmt må der være på en arbejdsplads?

Den rette temperatur er en vigtig faktor, der sikrer, at du ikke sidder i et dårligt arbejdsmiljø. Det er specielt i sommerperioden, at temperaturen på din arbejdsplads kan ramme nærmest sydeuropæiske højder, hvorfor det er vigtigt, at der er styr på indeklimaet på din arbejdsplads. Men hvor varmt må det være? Hvis du eksempelvis har et job, hvor du primært sidder stille ved dit skrivebord, bør temperaturen i lokalet ikke overstige 25 grader. Bliver Danmark ramt af en hedebølge, vil Arbejdstilsynet dog accepterer højere temperaturer i en kort periode. I sådan et tilfælde vil du normalt have ret til flere pauser.

Hvis du omvendt har et fysisk arbejde, må temperaturen ikke overstige 32 grader. Du har desuden ret til at holde dine pauser et sted med køligere temperaturer.

Hvor koldt må der være på en arbejdsplads?

Ingen sommer uden vinter. Det kan i løbet af vinterhalvåret sagtens blive koldt på din arbejdsplads. Under normale klimaforhold har Arbejdstilsynet lavet nogle grænser for, hvor koldt det må være på din arbejdsplads. Hvis du har et arbejde, hvor du er stillesiddende, må den gennemsnitlige temperatur ikke komme under 18 grader. Hvis du derimod har et arbejde med begrænset fysisk aktivitet, hedder grænsen 15 grader. Ved stærk fysisk aktivitet hedder grænsen 10 grader.

Hvis udetemperaturen pludselig falder drastisk, vil Arbejdstilsynet dog acceptere, at arbejdspladsen er ramt af lavere temperaturer i en kort periode.

Andre regler vedrørende det fysiske arbejdsmiljø

Et godt, fysisk arbejdsmiljø handler ikke kun om indeklima og udluftning. Det kan ligeledes handle om, at der ikke må være nogle farlige elinstallationer på arbejdspladsen. Det handler også om støj og belysning. For at skabe et godt og sundt arbejdsmiljø, bør der ikke være larm eller skarpe lys, som kan irritere dig i løbet af din arbejdsdag.

Det fysiske arbejdsmiljø handler desuden om, hvordan møbler som kontorstole og skriveborde er justerbare, således at du kan sidde på en komfortabel måde. Det er specielt relevant, hvis din arbejdsplads er en virksomhed, hvor det meste af arbejdet foregår stillesiddende på et kontor. Derudover er det relevant for dig, da du på den måde undgår skader i din ryg og nakke.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*